








 |
Twee jongens groeien samen
op in een klein dorp net buiten Hongkong. Door de liefde voor hetzelfde
meisje verwatert de vriendschap. Ze gaan hun eigen weg en belanden beide
in de georganiseerde misdaad. De jongens weten een aardige positie te
bemachtigen binnen hun bende en staan praktisch naast hun baas.
Het toeval wil dat deze twee rivaliserende bendes ook hun criminelen
activiteiten uitgebreid hebben naar Amsterdam. Hier houden ze zich bezig
met het runnen van gokhuizen, prostitutie en het verkopen van drugs.
Maar twee bijna identieke bendes in een stad is vragen om problemen. Met
deze reden bedenkt Big Louie (Bolo Yeung) een plan om de andere bende
tegen de lamp te laten lopen. Helaas is het plan niet succesvol en
veroorzaakt het een oorlog tussen beiden bendes. Chiu Ting (Fan Mei
Shang) de leider van de gedupeerde bende keert terug naar Hongkong om
daar een deal te sluiten met drugsmagnaat Hung (Chan Sing). Alleen deze
twee komen niet overeenstemming. Chiu Ting vindt de prijs veelte hoog
en besluit via Thailand aan zijn waar te komen. Als Big Louis dit te
horen krijgt meldt hij dit onmiddellijk aan Hung. Deze is woedend en er
volgt een keiharde confrontatie. Dit is tevens de eerste keer in tijden
dat de beide vrienden elkaar weer treffen. Bun (Jason Pai Piao) besluit
zijn jeugd vriend te helpen in deze strijd. Door de jaren heen heeft hij
nog niet het respect voor Wing (Wong Yuen San) zijn oude vriend
verloren. Sterker nog hij weet niets van de woede die Wing voor hem
koestert. Ze gaan wederom hun eigen weg. Via Chiu Ting krijgt Wing de
mogelijkheid om zijn droom werkelijkheid te laten worden. Zijn jeugd
liefde Fanny is namelijk via de belofte filmster te worden in de
prostitutie beland. Door haar vrij te kopen slaat hij twee vliegen in
een klap. Hij heeft eindelijk de vrouw die hij altijd wilde en de
mogelijkheid om wraak te nemen op Bun. Want als deze haar komt terug
halen heeft hij hem precies waar hij hem hebben wil.
Een Hongkong gangster film uit 1978 met als bijzonderheid dat hij zich
deels in Amsterdam afspeelt. Dit maakt ‘The Amsterdam connection’ voor
mij meteen al een bijzondere film. Het gebeurt namelijk niet zo vaak dat
je bekende Hongkong filmsterren zoals Bolo Yeung en Fan Mei Sheng over
de Zeedijk en aanverwante straten ziet lopen. Maar het is niet alleen
maar Amsterdam waar gefilmd is. We pendelen een beetje heen en weer
tussen Hongkong, Amsterdam en Parijs. Het overgrote deel van de film is
in Hongkong gefilmd. In totaal denk ik dat ze net een dag in Nederland
gefilmd hebben. Zodra ze namelijk een van de statige grachtenpanden
ingaan doet het opeens niet zo Nederlands meer aan. Gelukkig is er niets
te ontdekken waaraan dit te bewijzen is, maar toch blijft er het gevoel
dat er iets niet klopt. Iets wat dit trouwens wel overduidelijk aan
geeft is wanneer ze het over ‘Zandvoort beach’ hebben. Er moet hier een
drugsdeal plaats vinden en zoals iedereen weet bestaan de Nederlandse
stranden uit veel zand met wat duinen daar achter. Toch belanden we hier
op een plek waar flink wat rotsen zijn. Niet helemaal correct, maar het
blijft toch een film uit Hongkong en die staan nu eenmaal niet bekend om
hun punctualiteit. Het politie bureau, waar opvallend veel Chinezen
werken, heeft ook iets bijzonders. Boven twee Nederlandse vlaggen prijkt
een foto van Juliana aan de muur, maar verder hangt er een wat lege
sfeer. De oplettende kijker zal het niet ontgaan dat er tijdens het
gokken Nederlands geld gebruikt wordt. Een leuk detail, want het is al
weer een tijdje geleden dat ik biljetten zag van duizend, vijfentwintig
en vijf gulden. Om dit in een kung fu/gangster film uit de jaren
zeventig te zien is is natuurlijk het ultieme gevoel nostalgie. Twee
vliegen in een klap zullen we maar zeggen. Helaas is het verhaal wat
wazig te noemen, maar door de typische jaren zeventig stijl ben je dit
snel vergeten. Er zit voldoende creativiteit in de opbouw van de scènes
en hierdoor ziet alles er stijlvol uit. De muziek is goed bij elkaar
gejat uit diverse andere films maar passen goed bij de getoonde
beelden. Opvallend zijn vooral de handgebaren die de gangsters gebruiken
tijdens hun gesprekken. En om het nog aparter te maken spreken ze ook
nog eens op rijm. Niet continue, maar als twee gangsters elkaar
ontmoeten wordt er op een poëtische en klassieke manier gecommuniceerd.
Over het algemeen zijn alle rollen in de film wat aan de matte kant. Er
is ook niet echt duidelijk een hoofdpersoon aan te wijzen. De regisseur
is dit waarschijnlijk vergeten te verduidelijken doordat hij het te druk
had met wat semi erotische scènes. Aan het einde wordt het duidelijk dat
Jason Pai Piao eigenlijk de hoofdrolspeler is. Ik denk dat iedereen weet
wie Bolo Yeung is en dat hij niet de mooiste is. Oké, hij heeft een
bijzonder indrukwekkend lichaam maar hij heeft zijn looks niet mee. In
‘The Amsterdam connection’ is hij om de een of andere reden op zijn
lelijkst. Of het door zijn vreselijk foute jaren zeventig zonnebril of
door zijn kapsel komt, ik heb geen idee. De film zit niet helemaal vol
met gevechten, maar wat we te zien krijgen is niets mis mee. Een
combinatie tussen kung fu en straatvechten, zonder enige vorm van
acrobatiek. Zoals je dus leest zit de film continue in tweestrijd. Aan
de ene kant geweldig en aan de andere kant te suf voor tekst. Dit is nu
precies wat er voor zorgt dat de film prachtig is om naar te kijken.
Tevens vind ik dat iedere Nederlander die interesse heeft in Kung fu
films deze film gezien moet hebben.
Copyright
kungfufilms.nl (2004) |