Lin Hsiu Chun - Behind the scene photo's
Yuen Te - Trailer & other releaes
Linda Chu - Color stills
Chen Kuan Tai - Biography & selected filmography
Regisseur Lu Chun Ku - Original poster
Speelduur 91 mins - Production notes

Veel geld hebben heeft natuurlijk zijn voordelen en zijn nadelen. Tian Si Si (Michelle Lai) merkt eigenlijk maar weinig van de nadelen. Ze wordt namelijk zo vreselijk verwend door haar vader dat ze onhandelbaar is. Ze krijgt alles wat haar hartje begeert en meer. Al jaren traint ze in kung fu. Hier heeft ze een behoorlijke reputatie in opgebouwd. Het is zelfs zo dat er regelmatig uitdagers komen om haar te testen. Zonder enige moeite weet deze mannen altijd weer te verslaan. Tenminste dat denkt ze zelf. In het echt betaald haar vader ze om op een mooie manier te verliezen. Een ander favoriet tijdverdrijf van haar is het dagdromen over Qin Ge (Chen Kuan Tai). Hij is een van de drie grootste kung fu helden en ooit hoopt ze met hem te trouwen. Maar met thuis zitten bereik je niks. Samen met Tian Xin (Lam Sau Kwan) besluit ze de wereld in te trekken om haar man te halen. Hierbij negeert ze compleet dat ze al uitgehuwelijkt is aan Yang Fang (Yuen Te). Ze hebben elkaar nog nooit ontmoet en hebben totaal geen interesse in elkaar. Dit veranderd echter als Yang Fang een tekening van haar ziet. Hij wacht geen moment en gaat haar meteen zoeken. Er zijn namelijk nogal wat schurken op pad die jongen vrouwen ontvoeren. De kans is namelijk groot dat Tian Si Si in de prostitutie zal belanden en als dat zal gebeuren in een huwelijk uitgesloten.

Er kan niet anders gezegd worden dan dat ‘Ambitious kung fu girl’ een aparte combinatie is. Zonder blikken of blozen is werd een verhaal van Ku Lung aangepast tot een kung fu komedie. En het resultaat is absoluut verrassend. We krijgen namelijk interessante personages, leuke dialogen in combinatie met geweldige gevechten. De voortgang van het verhaal is alleen niet helemaal perfect. Na het eerste halfuur vallen we namelijk een beetje in herhaling. Het tempo zakt weg maar gelukkig wordt het later wel weer interessant. Verder zitten er natuurlijk de bekende plotwisselingen in die je normaal ook in een wu xia film tegen komt. Het overzicht hierin is makkelijk te houden. Hoofdzakelijk komt het voor de komedie in de film op dialogen aan. De grappen zijn scherp en direct en zorgen zeker voor een glimlach. Ontkomen aan de bekende kung fu komedie personages doen we niet. Dit hoort er nu eenmaal bij. Tot het uiterste worden ze alleen niet gedreven. Zo zet Lam Fai Wong een travestiet neer en zijn verder niet echt uischieters. Op een ander gebied vindt er een kleine revolutie plaats. Het personage van Michelle Lai trekt namelijk als man verkleed de wereld in. Normaal gesproken is er niemand die dan ook maar door heeft dat het een vrouw is. Hier pakt dat eens even heel anders uit. Eindelijk gerechtigheid zullen we maar zeggen. Schattig als Michelle Lai altijd is zet op voortreffelijke wijze een heel verwende dame neer. Ze laat zelf nog even wat erg leuke kung fu zien. Een van de weinige gevechten die ze heeft in deze film. Daarna wordt het stokje over gedragen aan Yuen Te, Chen Kuan Tai, Jue Tit Wo en Wai Tin Chi. Een leuke combinatie maar Yuen Te schittert het meest. Het lijkt er op dat hij niet stil kan blijven staan. Continue springt, rolt, flipt en gaat hij met salto’s door het beeld heen. Eigenlijk is het jammer dat deze klasgenoot van Jackie Chan zo weinig grote rollen gespeeld heeft. Zijn vaardigheid is geweldig maar zijn uitstraling gewoon veelte fragiel. Een goed alternatief was dat hij voor een groot aantal film de choreografie verzorgde. Chen Kuan Tai is zo robuust als altijd. Dit zorgt voor een verrassende combinatie. Voor de schurk van het verhaal krijgen we Jue Tit Wo. Compleet met zilveren ooglap straalt hij het ultieme kwaad uit. Zijn vechtstijl is verglijkbaar met Chen Kuan Tai alleen gebruikt hij een stuk meer acrobatiek. Omdat het hier een film uit de jaren tachtig betreft is de kung fu niet puur te noemen. Er worden op genuanceerde manier touwtjes gebruikt en de beelden worden af en toe versneld. Ook worden er sprongen achteruit afgespeeld en is een levendige fantasie geen overbodige luxe. Eigenlijk is dit een behoorlijk verassende film. Er zitten kleine foutjes in het tempo van het verhaal maar de geweldige Shaw sets doen je dit makkelijk vergeten. Tevens lijkt het aan het begin een beetje een vrouwen film te worden. Hoe verder we komen hoe meer dit naar de achtergrond gaat. ‘Ambitious kung fu girl’ is niet te classificeren als klassieker maar is zeker de moeite waard.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 anamophic)
Geluid kwaliteit Zeer goed (dolby digital )
Taal Mandarin of Cantonese