Gouw Ian Iskandar -
Hsu Ju-Yun -
Lin Hsi-Lei -
Regisseur Patrick Tam -

Speelduur 121:04 mins -
Prod. maatschappij Beijing Polybona Film -

De relatie tussen Cheong-Shing (Aaron kwok) en Lin (Charlie Young) is er niet echt een met een gezonde basis. Het stel praat zowat niet en elkaar echt begrijpen doen ze ook al niet. Hier komt nog eens bij dat Cheong-Shing een zware gokverslaving heeft. Iedere cent die hij verdient met zijn baantje als kok verdwijnt dus ook weer net zo snel. Het leven wat ze leiden is chaotisch en iedere vorm van structuur is ver te zoeken. Niet echt een plek om een kind op te voeden maar toch hebben ze de verantwoordelijkheid over hun zoon Lok Yun (Gouw Ian Iskandar). Erg veel liefde kent de jongen dus ook niet. Toch heeft hij een goed hart en leeft hij zijn sobere leven in stilte. Als zijn moeder hem op een dag opeens heel erg veel aandacht begint te geven krijgt hij het gevoel dat er iets mis is. Hij laat de schoolbus stil zetten en haast zich terug naar huis. Hier vindt hij zijn moeder met een koffer klaar om te vertrekken. Zonder na te denken haalt Lok Yun zijn vader er bij. De ruzie die volgt is erg heftig maar het lijkt allemaal met een sisser af te lopen. Maar onvrede die er al jaren zit praat je niet zomaar weg. Bij de eerste kans die zich aan dient is Lin dus ook verdwenen. Cheong-Shing trekt dit voor geen meter en gaat wanhopig opzoek naar haar. Hij verschijnt niet meer op zijn werk en hierdoor raakt hij al snel zijn baan kwijt. Zonder inkomsten glijden vader en zoon snel richting afgrond. Het duurt dus ook niet lang voordat de stroom afgesloten wordt. Vlak daarna beginnen de schuldeisers van Cheong-Shing ongeduldig te worden. Er zit voor vader en zoon niets anders op dan te vluchten. Ze nemen de benen naar een klein plaatsje verderop. Hier probeert Cheong-Shing opnieuw te beginnen. Al snel begint hij zich in te laten met allerlei kleine criminele activiteiten. Uit pure wanhoop begint hij zelfs ook Lok Yun hierin te betrekken. Dit is iets wat de kleine man niet echt kan waarderen maar door zijn leeftijd kan hij er maar weinig tegen doen.

'After this our exile' valt eigenlijk niet in het genre van films die kungfufilms.nl normaal behandelt. Maar als een film uit Hongkong het voor elkaar weet te krijgen zoveel prijzen te winnen wordt de nieuwsgierigheid toch gewekt. De film wist namelijk tien keer genomineerd te worden en vijf maal ook daadwerkelijk te winnen op het Hongkong filmfestival. Drie prijzen werden er gewonnen bij het golden horse film festival in Taiwan en twee op het festival in Tokyo. Een indrukwekkende score en een grote reden om de film toch maar eens te bekijken.

De regie was in handen van Patrick Tam. Zijn debuut en tevens meeste gedenkwaardige film was 'The sword' uit 1980. Deze film was zeer vooruitstrevend en bracht verandering in de Hongkong film industrie. Hij maakte nog een aantal films in andere genres en verdween vervolgens zeven jaar uit de film business. Opeens was hij daar weer en met  'After this our exile' luide hij zijn comeback in. Een drama met als thema het moeilijke leven van een vader en zoon. De vordering van het verhaal is traag. Het eerste half uur gebeurt er dus ook maar weinig. Langzaam maar zeker begint er iets van een verhaal te ontstaan. Alleen dit gaat wel zo vreselijk traag dat de kijker al gauw de interesse begint te verliezen. Op zich hoeft traagheid in een film geen probleem te zijn. Beelden kunnen boeien en een sfeer kan je zo pakken dat het een bepaald gevoel opwekt. Iets anders wat kan boeien zijn interessante dialogen. Alleen geen van deze drie zaken zijn van toepassing op deze film. De hoofdpersonages communiceren amper. Dit is een onderdeel van hun karakter en ook duidelijk de reden van alle problemen. Alleen interessant beeld materiaal maakt het niet. Je mag continue alles zelf invullen en het duurt bijna de gehele film voordat je een band krijgt met de personages. De enige die sympathie opwekt is de kleine jongen die de dupe is van het stompzinnige gedrag van zijn ouders. Je ziet hoe hij steeds verder wegzakt in een situatie waar een jongen van een jaar of acht nooit in mag komen. Diefstal, bedrog en geen warme liefdevolle plek om te wonen doet een karakter geen goed. Zowel de vader en de moeder zijn hier de schuldige van. Hierdoor wordt het heel lastig om een positief gevoel voor beiden op te brengen.

Ook een probleem is het feit dat de film continue op een punt blijft hangen. In plaats van een goed beeld van de personages te schetsen brengen we het eerste half uur door in het huis van het gezin. We krijgen amper te zien waar de vader of moeder werkt of waarom ze zijn zoals ze zijn. Het enige wat telt is het heden. Voor de rest van de tijd blijven we ook een beetje in hetzelfde hangen. Het was de film zeker ten goede gekomen als we iets meer te weten waren gekomen over de achtergrond van de personages.

Als we op het gebied van acteerwerk gaan kijken zijn alle prijzen zeker terecht. Aaron kwok verrast vriend en vijand met een bijzonder volwassen rol. Nooit eerder zagen we hem in zo een dramatische rol. Hij doet dit werkelijk perfect en zijn uitstraling komt bijzonder gepijnigd over. Maar degene die het meeste credit verdient is Gouw Ian Iskandar. Dit mannetje van negen jaar baant zich compleet natuurlijk door deze enorm zware rol. Alles lijkt alsof het echt is en hij weet de kijker goed te pakken op de momenten dat hij in beeld is.

Iets wat enorm verrassend te noemen is zijn de locaties waar de film opgenomen werd. De buitenwijken van Kuala Lumpur in Maleisië fungeerden namelijk als decor. Niet een plek die vaak in films te zien is. Dit is dus ook even wennen. Helemaal als je verwacht dat de film zich in Hongkong zal afspelen. Zoals iedere buitenwijk is het er allemaal saai en kleurloos iets wat perfect bij de film past.

Ik heb er lang over na moeten denken waarom 'After this our exile' zoveel prijzen in de wacht wist te slepen. Het enige wat namelijk uitzonderlijk is aan deze film is het acteerwerk. Verder schiet de film op alle punten te kort. De vordering is saai, de montage traag, muziek is bijna niet aanwezig en het verhaal vertoont behoorlijk wat gaten. De enige logische uitleg die te bedenken is ligt in het woord variatie. Als we gaan kijken naar wat er de afgelopen jaren uit Hongkong kwam zijn dit bijna alleen maar gangster films. Natuurlijk werden er ook komedies en romantische films gemaakt maar een drama als dit is een bijzonderheid. Waarschijnlijk hebben de critici deze frisse wind meteen aangegrepen om er voor te zorgen dat er meer van dit soort films gemaakt gaan worden. Laten we dan alleen wel hopen dat die films een stukje beter zullen zijn.

Beeld kwaliteit Goed (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 5.1)
Taal Cantonese