Melvin Wong - From the ring: Peter Cunningham
Fan Siu Wong - Action overload: Cynthia Rothrock interview
James Tien - The vigilante: Yuen Biao
Regisseur Corey Yuen - Alternate ending
Speelduur 96 mins - Trailer gallery
Prod. maatschappij Golden Harvest -

Op de dag dat aanklager Hsai Ling-cheng zijn opleiding afrondt neemt hij afscheid van zijn leraar en voorbeeld. Dit afscheid wordt iets definitiever dan verwacht. Een groep schurken leegt hun pistolen op de beste man en scheuren er daarna in een auto van door. Hsia Ling-cheng laat dit niet op zich zitten en neemt onmiddellijk het recht in eigen handen. Een wilde achtervolging door de stad eindigt in een grote explosie en de dood van de schurken. Voor Hsia Ling_cheng gerechtigheid en een reden om terug te keren naar Hongkong. Daar begint hij zijn werk als aanklager. Zijn grote gevoel voor rechtvaardigheid bezorgt hem regelmatig frustraties. Deze lopen hoog op en de maat is vol na een zaak tegen Chou Ting-kuang (James Tien). De grote crimineel deinst werkelijk nergens voor terug. Zelfs het uitmoorden van een gezin met drie kinderen is hem niet te veel. Als hij dan ook nog eens niet veroordeeld wordt neemt HSia Ling-Cheng het recht wederom in eigen handen. Zijn plan verloopt als gepland maar op een ding had hij niet gerekend. Sandy Jones (Cynthia Rothrock), de inspecteur die op zijn zaak gezet wordt weet namelijk van geen wijken. Ze is ook nog eens bijzonder slim en hierdoor heeft ze al snel door wat er gaande is. Ondanks dat ze de reden van Hsia Ling-cheng's daden kan begrijpen vindt ze toch dat hij berecht moet worden. Telkens weer is Hsia Ling-cheng haar te slim af. De situatie wordt alleen steeds grimmiger en er vallen onschuldige slachtoffers. Het einde lijkt helemaal zoek als blijkt dat politie chef Wong Jing-wai (Melvin Wong) ook bij de zaak betrokken is.

Als er één iemand ondergewaardeerd is uit Hongkong dan is het Yuen Biao wel. Qua actie kan hij zich met gemak meten met zijn Peking opera broeders Sammo Hung en Jackie Chan. Misschien is hij zelfs wel inventiever en origineler. Maar simpelweg omdat zijn karakter wat terughoudender is springt hij minder in het oog. Na jaren met zijn broeders samen gewerkt te hebben besloot hij het heft wat meer in eigen handen te nemen. Aangespoord door Golden Harvest zocht hij steun bij regisseur Corey Yuen en het resultaat was 'Above the law'. Een typische Hongkong actie film die voor Yuen Biao's begrippen iets grimmiger is dan gebruikelijk.

Om het maar eens over een andere boeg te gooien werd er voor 'Above the law' besloten met een echt script te werken. Met de Amerikaanse film als voorbeeld werd er geprobeerd een film te maken met een behoorlijke dramatische ondertoon. Maar als we heel eerlijk zijn is Yuen Biao hier niet de acteur voor en Corey Yuen niet de regisseur. Het resultaat is dus ook wel iets dramatischer dan normaal maar het blijft die cartooneske inslag hebben. De personages gedragen zich niet altijd even natuurlijk. Ze reageren op ernstige zaken alsof het normaal is en op normale zaken heel ernstig. Zo wordt ook de onvermijdelijke Hongkong humor door het geheel verweven. Zo kan het dus van heel serieus opeens omslaan naar slapstickachtige momenten. Het bijzondere is wel dat het allemaal niet misstaat. Er is serieus geprobeerd goede dialogen te creëren en personages diepgang te geven. Zo wordt een dialoog tussen Yuen Biao en Cynthia Rothrock compleet in metavoren besproken. Erg cryptische allemaal maar helaas niet helemaal serieus te nemen. Helemaal omdat Yuen Biao zijn manier van acteren nooit echt serieus te nemen is. Hoe ernstig het allemaal ook is er blijft altijd een bepaalde vrolijkheid in zijn gezicht. Ondanks dat er flink wat aan te merken is op het verhaal loopt het allemaal lekker. De basis elementen zijn in orde en het tempo loopt lekker door. 'Above the law' overkomt je dus ook gewoon. De film sleept je mee en de verhaallijn is een goed excuus om de heerlijke actie ten toon te spreiden.

Of iemand hier iets te bewijzen had valt niet met zekerheid te zeggen. Wat wel zeker te noemen is zijn de briljante actie scènes. Of het nu om vuist gevechten gaat of achtervolgingen, alles is even spectaculair. Yuen Biao deinst werkelijk nergens voor terug en toont de ene bizarre en risicovolle stunt na de andere. Tevens benadrukt hij nog maar eens dat hij een meester is als het op kleine ruimtes aankomt. Continue salto's makend springt hij van het ene meubelstuk naar het andere en krijgt hij het voor elkaar op de leuningen van een stoel te landen. Zelf raakte hij meerdere malen gewond tijdens het filmen. Zodra hij kon ging hij weer verder en de resultaten mogen er zijn. Tegen het einde van de film toont Yuen Biao zijn lef. Hangend onder een vliegtuig probeert hij aan boord te komen. Deze scene behoort tot één van de meest extreme uit de Hongkong filmgeschiedenis. Je moet dit dus ook echt zien om het te geloven.

Om wat variatie te brengen werden er een aantal internationale martial arts sterren het team binnen gehaald. Yuen Biao's tegenspeler is dan ook niemand minder dan Cynthia Rothrock. Zij is absoluut de meest harde westerse dame die ooit in een Hongkong film te zien was. Dit was haar tweede film en ze mag hier goed laten zien wat ze in huis heeft. Helaas wordt dit een beetje te niet gedaan door het regelmatige gebruik van stunt-dubbels. Het is overduidelijk te zien dat het gaat om een heer in vrouwen kleding die de moeilijke bewegingen mag uitvoeren. Jammer want Cynthia Rothrock heeft zelf genoeg in huis. Omdat één westerling niet genoeg was mocht kickboxer Peter Cunningham het opnemen tegen Yuen Biao. Dit gevecht is werkelijk een spektakel. Er wordt niet gekeken op een gebroken bot meer of minder en ook het meubilair wordt niet gespaard. Karen Sheperd werd in overleg met Cynthia Rothrock gekozen als tegenstander voor haar. Ook hun gevecht is een lust voor het oog en zit erg strak in elkaar. En alsof het allemaal nog niet genoeg is neemt Yuen Biao het als laatste nog even op tegen Melvin Wong

Zoals gezegd is Yuen Biao meer een man van daden dan van woorden. Zijn actie is dus ook stukken beter dan zijn acteerwerk. Hij heeft echter wel zijn momenten en één of twee scene´s zijn echt sterk te noemen. Verder is het allemaal te verwaarlozen. Voor Cynthia Rothrock geldt eigenlijk hetzelfde. Het valt natuurlijk ook niet mee om te moeten acteren in het Chinees als je de taal niet spreekt. Haar stem is er dus ook later onder gezet. Soms zet ze haar woorden kracht bij met handbewegingen die totaal niet passen of herhaalt ze continue dezelfde beweging. Kwalijk kunnen we haar dit niet nemen. Dit is eerder regisseur Corey Yuen te verwijten. Een nog jonge Fan Siu Wong manifesteert zich hier als een prima acteur. Zijn rol is actieloos maar wel het meest dramatisch.

Op zich heeft de film de tand des tijds aardig doorstaan. Natuurlijk ziet sommige kleding er hoploos gedateerd uit maar hier valt best door heen te kijken. Het enige echt tenenkrommende is de muziek. Deze is zo waanzinnig zouteloos dat het bijna grappig wordt. Het zou ook absoluut niet misstaan hebben onder een porno film uit die tijd.

'Above the law' is Hongkong actie zoals het hoort. Een matig en simpel verhaal gemixt met de ene knokpartij na de anderen. Ondanks dat de sfeer wat grimmiger is dan gebruikelijk is er ook nog plaats gevonden voor humor. Het is dus ook een combinatie geworden die alleen maar in een film uit Hongkong kan werken. De film zal dus ook voor iedereen een schot in de roos zijn.

Dat Dragon dynasty het stokje van Hongkong legends over genomen heeft blijkt wederom uit deze release. Naast de film in een prima kwaliteit zijn er namelijk genoeg extra's op de dvd terug te vinden. Om te beginnen het een audio commentaar van Bey Logan. Dit geeft meteen een vertrouwd gevoel. Dat Bey Logan zijn huiswerk altijd goed doet hoeft niet extra benadrukt te worden. Het commentaar is informatief en vermakelijk. In totaal zijn er drie interviews aanwezig. Zowel Yuen Biao (16:26 mins) als Cynthia Rothrock (12:39 mins) en Peter Cunningham (18:42 mins) mogen hun zegje doen. Stuk voor stuk zijn dit interessante gesprekken die hun focus op 'Above the law' hebben. Om het gesprek te ondersteunen zijn er beelden uit de film door heen gemengd. Soms zijn deze beelden wel wat aan de lange kant. Helaal als je de film er net voor gezien hebt. Om het allemaal af te maken kunnen we kijken naar een alternatief einde. Omdat het originele einde als nogal bruut werd beschouwd werd er na de eerste screening besloten om een de film een nieuw eind te geven. Beide kunnen prima maar het oorspronkelijke eind is meer in Hongkong stijl dan het einde wat uiteindelijke gebruikt is.

Drager DVD (reg 1)
Beeld kwaliteit Zeer goed (widescreen)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 5.1 of mono)