Ling Yun - Trailers for other releases
Lung Chun Erh - Original poster
Lily Lee -
Chung Wa -
Regisseur Li Chao Yung -
Speelduur 96 min -

De nog jonge Xiu Yu (Pai Shu Fung) verdient zijn geld door het geven van massages aan rijke mensen. Dit is iets wat zijn familie al generaties lang doet en hij is hier dus ook erg goed in. In de vrije tijd die hij heeft is hij meestal bezig met kung fu en hij droomt er van om een held te worden. Tijdens een bezoek aan Ho Whang Chin, een van de rijkste mannen van het district hoort hij iets wat hem erg interesseert. Ho Hwang Chin ontvangt namelijk een brief van huurmoordenaar ‘Three days life’ (Ling Yun). Deze meedogenloze en onverslaanbare killer dankt zijn naam aan het feit dat hij zijn slachtoffers drie dagen van te voren waarschuwt. Xiu Yu ziet hierin zijn kans om zich aan te sluiten bij ‘Three days life’. Hij meldt zich aan als bodyguard voor Ho Whang Chin. Maar zodra de moordenaar zich meldt schaart hij zich aan zijn zijde en helpt hij hem zijn doel te bereiken. Samen ontsnappen ze van de plek van de misdaad met de politie vlak achter zich. ‘Three days life’ heeft maar weinig behoefte aan een volgeling en maakt gebruik van de naïviteit van de jongen om van hem af te komen. Hij vraagt hem om de politie op afstand te houden zodat ze kunnen ontsnappen. Xiu Yu faalt in zijn missie en belandt in de gevangenis. Het duurt alleen niet lang voordat zijn grote voorbeeld ook in de cel belandt. Samen weten ze hun lot te ontsnappen via een tunnel. ‘Three days life’ realiseert zich ondertussen dat hij niet van Xiu Yu af gaat komen. Hij neemt hem mee naar zijn huis in de bergen. Hier ontdekt Xiu Yu dat dat ‘Three days life’ helemaal niet zo harteloos is als hij lijkt. Jaren gelden werd zijn zus, Ling Ling (Lung Chun Erh) blind door zijn toedoen. Hier voelt hij zich al die jaren al schuldig over en probeert als moordenaar geld bij elkaar te krijgen voor haar herstel. Al die tijd gebruikte hij dezelfde opdrachtgever. Alleen deze man begint zich steeds meer bedreigt te voelen door ‘Three days life’. Het kost hem moeite de roem van zijn medewerker te accepteren en met de reden stuurt hij een team van killers op hem af. Voor ‘hree days life’ zit er niets anders op dan samen met Xiu Yu ten strijden te trekken tegen iedereen die op hem af gestuurd wordt.

Nu zal het algemeen bekend zijn dat de meeste individueel geproduceerde Wu Xia niet altijd tot de beste behoren. Vaak gaan ze flink over de top en komt het allemaal wat knullig over. Het in Taiwan geproduceerde ‘A heroes tears’ is gelukkig een uitzondering op deze regel. Natuurlijk heeft de film nog wel zijn fouten en vergissingen maar over het algemeen komt het goed uit de verf. Alles komt lekker open en groots over en er zit veel variatie in de sets en de locaties. Veel binnen sets compleet met water, planten en vogels. Deze worden afgewisseld door prachtige buiten locaties met bergen, rivieren en bossen. Verder speelt er zich veel af in nogal zoetsappige paleizen. Veel lichte kleuren en pluizige tierelantijntjes maar wel compleet en gedetailleerd. Iedere acteur die meedoet is in prachtige kleding gestoken. Dit geeft het idee dat er met een redelijk groot budget gewerkt is. Ook de aanwezigheid van een aantal Shaw brothers acteurs doet dit vermoeden. Het zijn misschien niet de grootste namen maar, Lilly Li, Lung Chun Erh en Ling Yun hebben in de jaren toch wel hun sporen verdiend. De film begint wat losjes en melig. Het gaat hier om de introductie van Pai Shu Fung. Ondanks dat hij een aardige acrobaat en vechter is vind ik het niet vreemd dat hij maar een film maakte. Hij komt heel onnozel en kinderachtig over in zijn spel. Het kost dus ook erg veel moeite om hem te accepteren in wat hij speelt. Het lijkt er ook een beetje op dat hij een beetje gecast is als een soort op volger van Fu Sheng. Na een minuut of vijfentwintig verandert de sfeer van de film serieus en dit is toch eigenlijk wel wat je van een film met deze titel mag verwachten. Het tempo gaat een tandje omlaag en er komt een aardig stukje drama om de hoek kijken. Dit wordt hoofdzakelijk gedaan door de drie hoofdrolspelers. Ling Yun komt hier goed mee weg en zet een aardig verbitterde held neer. Zijn emoties komen goed over en zijn uitstraling is erg goed. Opvallend is dat Lung Chun Erh zich een beetje laat meeslepen door Pai Shu Fung. Ook haar spel is bij het kinderachtige af en hierdoor niet echt serieus te nemen. Jammer want ik heb haar zeker beter werk zien leveren. Lily Li heeft een bijrol en speelt even overtuigend als altijd. Het blijft een mooie dame om te zien maar het is alleen jammer dat ze niet in actie komt. Helaas geen gevechten dus voor haar. Verder zijn de gevechten in de film van redelijk niveau. Er zit voldoende variatie in en het is een leuke combinatie van vuist tegen vuist, acrobatiek en wapen gekletter. De combinaties zijn redelijk lang en er wordt aardig gebruik van touwtjes gemaakt. Het gaat hier niet om heel erg grote sprongen maar mensen vliegen wel van de ene kant naar de andere kant van het beeld. Dit kan je het beste zien als een toevoeging aan de fysiek toch wel uitdagende gevechten. Als er een iemand aangewezen moet worden als beste vechter in deze film zal dit toch Pai Shu Fung moeten zijn. Qua uitstraling en als acteur heeft hij het niet maar fysiek staat hij zeker zijn mannetje. Ondanks dat het verhaal toch redelijk uitgedacht is en wat diepgang vertoond zijn er wat problemen ontstaan tijdens de montage. De volgorde voor een aantal scènes komt niet helemaal correct over en dit maakt het wat rommelig. Over het algemeen genomen is er dus best wat aan te merken op ‘A heroes tears’. Maar het alle belangrijkste is dat de sfeer en de gevechten goed zijn. Hierdoor kijkt de film makkelijk weg en is het eigenlijk gewoon een goed geslaagde Wu Xia film. Geen topper maar gewoon een leuke film.

Taal Engels / Mandarin
Waardering          7/10 Met dank aan de Boudisque